1 Mart 2019 Cuma

YOZLAŞMIŞ SEVGİ TÜRLERİ


İnsanın sevme ve sevilme ihtiyacı ırk, dil, din ayırımı gözetmeme niteliğine sahip olması nedeniyle evrensel duygudur.
Gerçek sevgiler yine evrensel değerler olan şefkat, ilgi, saygı, emek yanında sorumluluk bilinciyle gerçekleşerek yaşam bulur.
Böylece tarafları birbirinden ayıran ‘’ben’’ duvarları yıkılarak yerine birleştirici bir güç olan ‘’biz’’ anlayışı öne çıkar.
Bunun sonucunda sevginin tarafları birbirlerinin kişisel gelişimine ve duygusal beklentilerine yönelik çaba gösterirler.
Bu yöndeki çabaların yarattığı bütünleşme hissi bir yandan da insanları gerçek anlamda özgürleştirir.

Doğuştan sahip olunan sevme ve sevilme duygularının doyum ihtiyacı oldukça güçlü dürtüsel enerjiler yaratır.
Bu dürtüler sonucu gerçekleşen duygular düşünceleri etkileyerek davranışları yönlendirir.
Ancak çoğu zaman bu duyguların arzu edilen şekilde doyuma ulaşması çeşitli nedenlerle gerçekleşemez.
Bu nedenlerden biri sevgi duygusunun özgürce yaşanması kültürel değerler, toplumsal kurallar ve yasaklar tarafından sınırlanmasıdır.
Duyguların doyum arayışlarının kısıtlanması veya engellenmesi Nevrotik çatışmalara neden olur.
A. S. Freud, bu gerçeği; ‘’Uygar olmanın bedelini ne yazık ki Nevrozla ödüyoruz!’’ sözleriyle tespit eder.

Başka bir etken ise denetleyici ve cezalandırıcı veya aşırı şımartan ailelerin çocuğun temel güveninin zayıflamasına neden olmasıdır.
Çocukluğunda aşırı sevgiyle şımartılan bir yetişkin her sevgi yaklaşımını yetersiz bularak sürekli sevilmeyi bekleyecektir.
Katı disiplinle ve cezalandırılarak eğitilen çocuklar ise sevmeği bilmeyen ama sevilme açlığı yaşayan yetişkin haline gelir. 
Her iki durum da sevme yeteneğinden yoksun, inatçı, hırslı ve öfkeli bir kişilik yapısının gelişimine yol açar.
Sevme yeteneği zayıf olan Nevrotik insanlar genellikle ulaşılmaz ve erişilmez gibi görünürler.
Aslında her erişilmezlik zırhının arkasında sevemeyen ama sevilip korunmayı bekleyen çaresiz bir çocuk saklıdır.

Nevrotik birey eğitim ve mesleki açılardan gelişim göstermesine karşın duygusal yönden çocuk kalır.
Çocukken anneye veya babaya yönelik beklentilerini ve korkularını ve kaygılarını yetişkinliğinde bilinçdışı süreçlerle karşı cinse aktarır.
Ancak, karşı cinsin de kendisinden beklentisi olabileceğini çoğunlukla fark edemez ve onun ‘’koşulsuz’’ sevgisini ister.
Gerçekte koşulsuz sevgi, neslin devamı amacıyla sadece annelere özgü bir yetenektir.  
Anne ve bebeğin karşılıklı bağımlılığının yarattığı koşulsuz sevgi ilişkisinde ise her iki taraf için de özgürlükten söz edilemez.
Bu nedenle Nevrotik yetişkinin koşulsuz sevgi beklentisi bir yandan da Bağımlı Kişiliği maskeleme görevi üstlenir.
Taraflardan biri ‘’anne’’ ya da ‘’baba’’ rolünü üstlenmeye uygun bir kişilik yapısındaysa bu ilişki ‘’sorunsuz’’ olarak sürdürülebilir.
Ancak bu, anne veya babanın korumacı sevgisini karşı cinste bulan ‘’Nevrotik bağımlılık’’ örneğidir.
Bu yönüyle de anne- çocuk ilişkisinde olduğu gibi Nevrotik sevginin tarafları da kendilerini asla özgür hissedemezler.

Bir diğer yozlaşmış sevgi örneği ise ego doyumuna yönelik ‘’bencil sevgi’’ türüdür.
Bencil sevgilerde tarafların ergenlik dönemi kaygılarını tam olarak aşamamış olmaları ego çatışmalarına neden olur.
Ergen birey, ebeveynlerinin kendisini sevmeyecekleri ya da üzerinde baskı kuracakları yönünde korkular yaşar.
Çocukluk dönemi korkularını aşamayan yetişkin birey terk edilme ya da baskı altına alınma kaygısıyla şiddete yönelebilir.
Kendi çıkarını gözeten ‘’bencil sevgiler’’ sadece almak üzerine kurulan doğası gereği kalıcı olamaz.

Sosyal çevrelerinde iyi anlaşan çift izlenimi uyandıran ‘’yapay sevgi’’ türü ise ayrı bir yozlaşma örneği oluşturur.
Bu tür sevgi anlayışı, bazı insanlarda görülen dayanılması güç yalnızlık duygusundan kurtulabilmek amacı taşır.
Yaşamın tehlikeli ve güvensiz olduğu algısıyla başa çıkamayan iki insan birbirlerine sığınarak ‘’iki kişilik yalnızlık’’ gerçekleştirir.
Kaygıları ve korkuları dışında hiç bir ortak yönleri bulunmayan bu tür çiftler yaşamları boyunca birbirleriyle sevgi yakınlığı kuramazlar.



Hiç yorum yok:

ÖZSAYGI

     Saygı, aile bireylerinde ve tüm sosyal ilişkilerde önemi yadsınamaz bir tutumdur. Bu nedenle anne ve babalar eğitim sürecindeki çocukla...